søndag 6. juni 2010

Pottiser!

Jeg kommer til å bli ganske forbløffet hvis det faktisk kommer noen poteter her. Det er i hvert fall verdt et forsøk! Forrige helg gikk vi til innkjøp av 20 settepoteter: ti Asterix og ti Pimpernell. En av dem vokser fortere enn den andre, og jeg husker ikke hvilken. Det er nettopp for at jeg ikke skulle glemme sånne ting, at jeg lager denne bloggen, men nå tok det altså altfor lang tid før jeg fikk skrevet inn denne potetnyheten, og derfor har jeg glemt noen av de tingene som jeg ville huske.

Jeg brukte en metode som jeg lærte av hageforumet:
Potetene legges rett på bakken med 30 centimeter mellomrom.

De dekkes med våte aviser, og man lager et hull over hver potet, slik at potetgresset har et sted å komme opp. Etterpå kan man dekke til med et lag gressklipp, men siden vi ikke har noen plen, har vi heller ikke gressklipp, så jeg la et lag jord over istedet.

Dermed har jeg en potetåker. Den ligger i det aller minst solfylte hjørnet av den lille uteplassen vår, og har stort sett veldig skral jord som i stor grad består av sand som er sølt ut av sandkassen, gamle blader og rusk og rask. Men potetplanter skal være fine jordforbedrere, så hvis det kommer potetplanter her, blir det bedre til neste år. Hvis det kommer potetplanter. Noe jeg som sagt tviler på.

Legg merke til mursteinen - den plasserte jeg der for å markere skillet mellom Asterix og Pimpernell. Asterix på den ene siden og Pimpernell på den andre. Hvis jeg bare kunne huske hva som er hvor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar